Vuoden Lean Teko 2015

Niskasta kiinni ja ikuiselle oppimatkalle!

Lean Yhdistys järjesti jälleen syksyisen Lean Management –seminaarin Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 18.9.2015. Tilaisuuden pääpuhujana oli kansanvälisesti tunnettu puhuja ja kirjailija Michael Ballé, joka on tutkinut lean-ajattelua ja sen käytännönläheistä soveltamista eri toimialoilla jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan.

Michael nosti puheessaan esille kaksi eri teemaa. Ensimmäinen näistä on hyvin ajankohtainen myös Suomessa. Olemme hyvin tottuneita tekemään asioita vanhoilla, joskus aiemmin hyviksi totutuilla tavoilla. Usein meiltä kuitenkin puuttuu linkki asiakkaan tarpeisiin ja odotuksiin. Michaelin sanoin, teemme asioita jotka ovat toimivia ja mukavia meille itsellemme. Yhteys asiakkaaseen on kadonnut. Teemme kaiken usein erinomaisesti ja oikein. Mutta asiakkaan silmissä teemme vääriä asioita. Emme tuota mielenkiintoisia palveluita, emmekä tee oikealla tavalla hyviä tuotteita. Kun puhumme Suomen kilpailukyvystä, on meidän, johtajien, esimiesten ja sen arvokkaimman, lattiatyön tekijöiden jalkauduttava asiakkaan luokse. Meidän on kysyttävä joka päivä: ’Mitä haluatte meidän tekevän?’. Valitettavasti tässä ei nyt auta 30 minuuttia pidempi työpäivä tai sairaspäivän omavastuut. Nämä ovat lillukanvarsia, jos teemme päivittäin jotain muuta kuin mitä asiakas meiltä odottaa. Jos Michael tosiaan haluaa hotellissa, että vastaanotto silittää hänen paitansa, ei vastaukseksi enää kelpaa ’ettei onnistu, on ulkoistettu’. Pitää lähteä lähimpään Ikeaan ja hakea silitysrauta ja –lauta ja alkaa hommiin. Samana iltana, ja silittää se hiivatin paita. Ja johdon tehtävä on opettaa, luoda edellytykset ja kannustaa tähän, näyttää esimerkkiä. Tulla silittämään se paita itse, paikan päälle. Nyt itseä niskasta kiinni, ihan kunnolla!

Mutta matka on pitkä ja jostain pitää aloittaa. Murata Electronics Oy on aloittanut Lean –matkansa vuosia sitten VTI Technologies Oy:n nimellä. Erilaisia Lean työkaluja on ollut käytössä pitkään, 5S:ää ja päivittäisjohtamista on harjoiteltu useaan otteeseen. Mutta jostain syystä tuntui, että usein edettiin hitaasti tai muutokset eivät olleet pysyviä. Muutosta tilanteeseen alkoi löytyä vuonna 2011, kun aloimme puhumaan virtauksesta ja koeponnistimme ensimmäistä arvovirtakartoitusta kokoonpanolinjalla. Aloimme aktiivisesti poistaa tekemisestä virtausta pysäyttävää, asiakkalle turhaa hukkaa. Molemmat allekirjoittaneet olivat jo tuolloin mukana, ottamassa silloin itseään kunnolla niskasta kiinni. Toinen Michaelin seminaariteema oli jatkuva oppiminen. Hänen mukaansa Lean ei ole prosessikehitystä vaan oppimista ja oppimisympäristöjen luomista. Päivittäinen johtaminen on oppimisen väline, valkotaulu on sen ympäristö. Lopputuloksen, oppimisen myötä, syntyy vasta uusi, parempi tapa tehdä asioita. Ja ihan itse tehtynä.

Oppimista on tässä muodossa aktiivisesti viety eteenpäin nyt kohta viisi vuotta. Tuloksena miljoonia ja taas miljoonia euroja vapautettuna parempaan käyttöön. Itse asiassa niin paljon ja nopeasti, että tekemisiä on jouduttu selittämään talousasiantuntijoille asti (tämän tiimoilta kannattaa muuten lukea erinomainen Real Numbers). Tuotannosta vapautuva pääomahan laskee tilapäisesti yrityksen tulosta. Päiviä, viikkoja ja kuukausia lepää pysyvästi poistettuna tuotannon läpimenoajoista, jotta asiakasta voidaan palvella paremmin. Ja kaikkein tärkeimpänä, jokainen sadoista osallistujista on oppinut lisää, joka päivä. Tätä ei voi rahassa mitata.