Peli alkamaisillaan, Lean5-valmentaja Petri antaa vinkkejä.

Oppiminen tunnetusti toteutuu parhaiten silloin, kun pääse itse tekemään (muistamme vain 20% kuulemastamme, 30% näkemästämme, mutta 80% siitä mitä itse kokeilemme tai koemme). Tähän totuuteen perustuu myös Lean5:n kehittelemä peli, jossa opittuja Lean-asioita harjoitellaan käytännössä. Homma menee niin, että yleensä kahden päivän Lean-peruskoulutuksessa ensimmäisenä päivänä käydään läpi teoriaa ja toinen päivä menee pelin pyörteissä. Näin tehtiin helmikuisella viikolla Lahdessakin, jossa muovialan yritysten edustajia osallistui kahden päivän Lean5 Boot Camp/Perusleiri -koulutukseen. Mutta mitä pelissä sitten tapahtuu?

Lean5 -pelin tavoitteena on käytännön tekemisen kautta oppia ymmärtämään Lean-periaatteet ja sen hyödyt. Peli kuvaa yksinkertaistettua tilaus-tuotanto-toimitus –ketjua, käsittäen kaikki yrityksen tärkeät toiminnot ja ympäröivät tukifunktiot. Lean-peliä varten on rakennettu peliympäristö, jossa jokaiselle osallistujalle annetaan käytännön rooli. Pelikierrosten tarkoitus on auttaa oppimaan ja ymmärtämään mm. arvoketjua tilauksesta toimitukseen, materiaali- ja informaatiovirtojen vaikutusta kokonaisvirtaukseen, ongelmanratkaisun ja jatkuvan parantamisen pääperiaatteita ja ennen kaikkea oppia poistamaan hukkaa työvaiheista parantaen koko prosessia.

Keskiviikko-aamulla osallistujien saapuessa toiseen koulutuspäivään Lahden tiedepuistoon, oli pelialusta jo järjestelty tarvikkeineen valmiiksi. Osallistujat saivat kaikki omat roolinsa pelissä, kuten tuotannonsuunnittelija, kokoonpanija, asiakas, varastotyöntekijät, materiaalien toimittajat ja talouspäällikkö. Pelikierroksen vaiheet rooleittain kuvattiin arvovirtakartoitus-menetelmällä näkyviin ja ne myös kellotettiin.

Pelikierroksia pelattiin kolme ja joka kerralla pelin prosessia kehitettiin yhdessä tuottavammaksi. Pelikierrosten välissä osallistujat käyttivät aikaa prosessin suunnitteluun ja itse pelissä uusia työskentelytapoja sitten testattiin. Ensimmäisen ja kolmannen kierroksen välillä olikin lopulta todella isoja eroja mm. työskentelytavoissa, aikatauluissa ja laadussa. Silmiinpistävin ero oli lopun seesteinen työtahti verrattuna ensimmäisen kierroksen hässäkkään, jossa kovasta juoksemisesta huolimatta ei lopputuotteita asiakkaalle saakka saatu kuin murto-osa.

Ensimmäisen kierroksen hässäkkää, kenen nyt pitikään tehdä ja mitä?

 

Varaston työntekijät lähettämässä tilauksen mukaisia tuotteita eteenpäin.

Muovipoli Oy:n toimitusjohtaja Sauli Eerola seurasi pelin kulkua järjestävän tahon puolesta. Muovipoli tarjoaa muovien ja muovituotteiden tuotekehitys- ja testauspalveluja sekä järjestää muovialan yrityksille verkostotapaamisia ja -koulutuksia. Lean-asiat nousivat esille alueen muoviyritysten toiveesta, jonka seurauksena Sauli kääntyi Lean5:n puoleen. ”Yhteistyön lisääminen yritysten kesken on tärkeää ja se on ollut myös yritysten toive. Tämä Lean-koulutus on hyvä esimerkki yhteisestä tekemisestä ja koulutukseen ilmoittautuikin nopeasti 20 osallistujaa. Tällainen pelipäivä vaikuttaa oikein toimivalta teoriapäivän jälkeen, täällä on kova tekemisen meininki”, kommentoi Sauli näkemäänsä.

Muovipoli Oy:n toimitusjohtaja Sauli Eerola seuraamassa muovialan yritysten Lean5 -pelipäivää.

Loppuun vielä upean osallistujaporukan keskuudesta kuultuja toteamuksia kahden päivän koulutuksen päätteeksi:

”Lean5 osoitti toteen esitetyt teoriat, hyvä käytännönläheinen toteutus!”

”Lean onkin kokonaisvaltainen juttu, eikä vaan sitä siivoamista”

”Koko porukka oli hienosti mukana. Oli loistava fiilis tehdä kaikkien osallistujien voimin yhteistyötä yhteisen tavoitteen eteen, vaikka ei tunnettu toisiamme etukäteen. Kunpa saisi omankin työporukan toimimaan aina näin ja heittäytymään mukaan!”