Valmennuksissamme pohdimme useasti Lean-johtamista ja luomme sen mukaisia käytännön toimintamalleja. Samalla joudumme (saamme) luonnollisesti miettimään, mitä Lean-johtaminen oikeastaan on, mistä se koostuu, niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Lean on lähtökohtaisesti ajattelumalli (vrt. tekniikka), joka johtaa tietynlaiseen käyttäytymiseen ja sitä kautta uudenlaisen organisaatiokulttuurin syntymiseen. Käytännön toimiin voidaan ja pitääkin ryhtyä ripeästi, sillä vain ja ainoastaan käytännön toteutuksen ja tositulosten kautta oppiminen ja osaaminen syventyy. Lean-kulttuuri syntyy käytännön tositoimien ohessa, organisaation oppiessa soveltamaan Lean-ajattelua jokapäiväiseen toimintaansa. Ihminen kun uskoo vasta sen, minkä näkee ja kokee todeksi.

Lean-johtaminen -yleistermiin sisällytetään paljon asioita ja valloilla on monensuuntaisia “ratkaisumalleja”, teknisen lähestymisen malleista toimintajärjestelmiin asti, jotka varmasti kaikki voivat toimia hyvänä alustana Lean-kulttuurin syntymiselle. Lean mielletään silti helposti, edelleenkin ja yleisesti teknisenä “menetelmäpakkina”, joka ikäänkuin otetaan käyttöön kun on tarve ja sen lukuisia menetelmiä sovelletaan käytäntöön, ikäänkuin irrallisesti, ilman sen suurempaa strategista viitekehystä.

Jim Womack ja Daniel T. Jones (ja toki monet, monet muutkin) ovat saattaneet elämäntyöllään meitä lukuisia Lean-toiminnasta kiinnostuneita tärkeiden perusasioiden äärelle. Jim ja Daniel ovat kirjoittaneet monia alan teoksia ja luoneet globaalin ”Lean-kodin” Lean Enterprise Instituutin (www.lean.org). Meidän yritystarina liittyy tähän myös läheisesti, sillä yrityksemme nimi Lean5 ja käytännön toimintamme perustuu vahvasti Lean Thinking -kirjan (Womack & Jones, 1996) viiden askeleen periaatteelliseen ja käytännölliseen malliin:

  1. ARVO 
  2. ARVOKETJU
  3. VIRTAUS
  4. TARVEIMU
  5. TÄYDELLISYYS

Näiden askeleiden taustalla on kuitenkin vielä syvempi, samalla vallan mainio ja yksinkertainen periaate / viitekehys, joka oikein sovellettuna ja käytäntöön vietynä 1. aloittaa ja 2. kehittää jatkuvasti edelleen organisaation Lean-kulttuuria.

Tämä on kolmen P:n periaate:

  1. PURPOSE: Miksi olemme olemassa? Ketkä ovat asiakkaitamme? Mitä he odottavat meiltä sisällöllisesti, ajallisesti, laadullisesti ja kustannuksellisesti?
  2. PROCESS: Miten ja millä toimintamalleilla / prosesseilla saamme kohdan 1 toteutumaan mahdollisimman hyvällä virtauksella? (-> Lean5 periaatteiden mukaisesti!)
  3. PEOPLE: Miten organisoimme, valmennamme ja tuemme ihmisiämme parantamaan jokapäiväistä työtään ja sitä kautta myös työhyvinvointiaan, joka päivä?

Periaatetta voi soveltaa niin laajassa mittakaavassa (esim. organisaation strategia), kuin tarkemmallakin tasolla (esim. jokin valittu arvoketju / prosessi).

 

Kannattaa pohtia ja kokeilla käytännössä!

Suosittelen tutustumaan myös Daniel T. Jonesin ajatuksiin aiheesta lisää Youtubesta.

 

Antoisaa kevään odotusta ja Lean-tsemejä kaikille Lean5anomat-blogimme lukijoille!

Terveisin,

Lean5-valmentaja Jari