Leanin periaatteiden mukaan kaikki turha tekeminen on jaettu kahdeksaan eri hukanmuotoon. Tämän päivän kirjoituksessa käsitellään hieman hukkaa nro 1, eli ylituotantoa, joka onkin se kaikkein pahin oire, joka taas aiheuttaa kaikkea muuta hukkaa työympäristössä. Mietitäänpä hieman ylituotanto-hukkaa. Monesti ajattelemme, että ei meillä tehdä ylituotantoa, kun kumminkin kaikki joskus menee asiakkaalle, on ne sitten puolivalmiita tuotteita tai valmiita lopputuotteita lopputuotevarastossa.

Vai meneekö kaikki aina asiakkaalle? Voiko asiakkaan tilaukset muuttua? Voiko tulla päivityksiä olemassa olevaan, jo tehtyihin kappaleisiin? Ollaanko sittenkin tehty liikaa? Yleensä ennustaminen on hankalaa, kristallipalloa ei kellään ole ja asiakaskäyttäytyminen voi muuttua. Siksi päivittäisjohtaminen on erittäin tärkeää, jotta ylimääräisiä ja turhia tuotteita ei synny lattialle ja hyllyille, jotka vaatii varastopaikkaa, siirtelyä ja muuta hoitamista ja niissä on mahdollisesti paljon pääomaa myös kiinni.

Useasti – liian useasti – törmää siihen, että tehdään esimerkiksi 100kpl tuotetta, kun tarve olisi 10kpl. Tähän uhrataan aikaa, pääomaa, resursseja ja kapasiteetia 10 kertaisesti ja siksi monesti kysynkin aina asiakkaan luona, että miten iso tankki autossasi on? Vastaus on useasti 60 litraa. Seuraava kysymys on, että mikset tankkaa kerralla 600 litraa? Vastaus on useasti, että ei mahdu tankkiin ja ei ole ylimääräistä rahaa tankata niin paljon, ostaa jerrykannuja, peräkärryä jerrykannuille ja vie paljon aikaa bensa-asemalla. Nämä samat lain ‘alaisuudet löytyvät prosesseissakin ja silti niin useasti toimimme näin monella eri toimialalla.

Lean-ajattelussa kaikkein tärkein ajattelumalli ylituotantohukan käsittelyssä on se, että tehdään vain ja ainoastaan asiakastarpeeseen eli tehdään vain se mitä pitää tehdä tänään, eikä tulevaisuutta varten. Käytännössä asiakas voi olla myös sisäinen eli seuraava prosessivaihe, joka imee aikaisemmasta vaiheesta juuri oikean tarpeeseen resurssille tai laitteelle puolivalmiita tuotteita (tarveimu). Tällä tarveimuun perustuvalla menetelmällä päästään yleensä helposti kaikesta turhasta tekemisestä ja keskeneräisistä tuotteista eroon ja näin ollen kaikki se ylimääräinen tekeminen ei aiheuta kenellekään tuskaista kiirettä ja hässäkkää, vaan voidaankin keskittyä juuri oikeaan tarpeeseen, ei muuhun. Ylimääräinen tekeminen aiheuttaa kiirettä ja sen myötä ”optinen harha” on, että meillä ei riitäkään kapasiteetti kaikkeen tekemiseen. Mutta kun tekeminen on JOT-mallin (Juuri Oikeaan Tarpeeseen) mukaista, niin organisaatiolle vapautuu automaattisesti kapasiteettia, pääomaa sekä lattiatilaa. Ylipäätään tekeminen rauhoittuu ja kenenkään ei tarvitse enää juosta nopeammin, vaan kävellä lyhyempi matka. Lopputuloksena on parempi asiakastyytyväisyys, oikeat tuotteet oikeaan aikaan oikeanlaatuisena oikeassa paikassa, puhumattakaan henkilöstön hyvinvoinnin lisääntymisestä!

8 HUKAN OIRETTA: 1. YLITUOTANTO 2. VARASTOINTI 3. KULJETUS 4.LIIKE 5. ODOTUS 6. VIRHEET 7. PROSESSOINTI     8. OSAAMISEN ALIHYÖDYNTÄMINEN

 

Kaikkia hukkaoireita on mahdoton poistaa kokonaan systeemistä, mutta jokaista on mahdollista vähentää merkittävästi, kuten ihan ensimmäistä ja suurinta hukkaa eli ylituotantoa. Mitetitäänpä vielä miksi se on kaikkein pahin hukan oire ja sen seurauksena kaikki muut hukat seuraavat perässä.

Hukka 1: Ylituotanto eli kaikki ylimääräinen jota kukaan ei juuri nyt tarvitse, aiheuttaa automaattisesti ylimääräistä tilantarvetta eli seuraus Hukka 2: Varastointi (+kustannuksia) ja ylimääräisien varastojen (juurisyy ylituotanto) seuraus on Hukka 3: Kuljetus (+kustannuksia). Tässä ylimääräisiä töitä kuljetetaan varastojen ja vaiheiden välillä, joka aiheuttaa mahdollisesti lisäresurssien, lisätrukkien, pumppukärryjen, hyllyjen ja hallien hankintaa. Ylimääräisten kuljetusten seurauksena syntyy ylimääräistä liikettä eli Hukka 4: Liike (+kustannuksia) ja sen seurauksena (juurisyy edelleen ylituotanto) hyvin todennäköisesti on odottaminen eli Hukka 5: Odotus (+kustannuksia). Kun taas juuri nyt tarvittavat tuotteet eivät valmistukaan ajallaan seuraavaan vaiheeseen ja sen myötä seurauksena on kiire tai varastosta vanhojen kappaleiden ottaminen tuotantoon, voi tämä aiheuttaa virheitä eli Hukka 6: Virheet (+kustannuksia) ja virheiden kautta seurauksena ylimääräiset laatutarkastukset tai muut poppakonstit, jolloin päästään Hukkaan 7: Prosessointi (+kustannuksia). Mikään hukka ei tuota yhtään mitään vaan aiheuttaa pelkkiä kustannuksia yritykselle. Näin ollen kun keskitymme ylituotantohukkaan ihan ensimmäiseksi, vähennämme kaikkea muutakin hukkaa ja ylimääräisiä kuluja. Eli rohkeasti vaan lapioimaan ensi hätään kaikista prosessin vaiheista ja koko tilaus-toimitusketjusta ylituotantohukkaa pois!

Tehdään sitä, mitä meidän juuri nyt pitää tehdä ja ei tehdä sitä, mitä meidän juuri nyt ei tarvitse tehdä. Tämän kautta meille jää aikaa enemmän tehdä sitä, mitä meidän pitää tehdä ja seurauksena kustannukset pienenevät ja kaikki säästö ja suoranainen raha tuleekin suoraan kassaan. Tarveimulla ja päivittäisellä (tänään, huomenna) ohjausmallilla päästään todella paljon eteenpäin koko tilaus-toimitusketjun tekemisessä.

Kesälomat on jo usealla lähellä, osa on jo lomalla ja kelitkin aivan loistavat, joten oikein rentouttavaa lomaa kaikille Lean5anomien ystäville!

Lean-valmentaja, Petri

Petri Takatalo